anoreksja,  Motywacja,  Rozwój,  Uroda

Jak zachować umiar w jedzeniu przy świątecznym stole?

Bądźmy szczerzy – większości z nas przydarzył się kiedyś poniższy scenariusz:
Wigilijna kolacja, następnego dnia obiadek u babci. W tle kolędy. W międzyczasie ciasta i ciasteczka. Spożywane w hurtowej ilości pierogi.
A 26 grudnia odkrywasz kilka dodatkowych kilogramów na wadze.
Jak to możliwe?! Cóż, żaden cud – duża ilość jedzenia i mało ruchu to idealny przepis na nową fałdkę na brzuchu. Czy da się jednak uniknąć tego jakimś sposobem w okolicach Bożego Narodzenia?

A może najpierw zadaj sobie inne pytanie: Czy warto?
No bo hej! Jestem ostatnią osobą, która doradzałaby przychodzenie na wigilię z własnym pudełkiem ryżu i warzyw (bez kurczaka, bo przecież post). To niedorzeczne! Święta są raz w roku – a od jednego dnia jedzenia jeszcze nikt nie przytył 5 kilogramów. Powiem więcej – żeby zwiększyć swoją masę ciała o przynajmniej jeden kilogram, organizm potrzebuje 7000 kcal nadwyżki! To żadne wymysły – tak wygląda biologia naszego organizmu.
Jeśli 26 grudnia zobaczysz na wadze trochę więcej – możesz być niemal pewny, że to woda (zatrzymana pod skórą przez cukier, sól lub alkohol) i resztki jedzenia.
Za to próba utrzymania swojego głodu/apetytu w ryzach powoduje stres – a ten już bezpośrednio przyczynia się do pogorszenia jakości zdrowia oraz… psucia samej atmosfery świąt. A to jest chyba ważniejsze?
Więc jeśli wyjaśniliśmy sobie te kwestia – nie odmawiaj babcinych pierogów, ciasta czy smażonego karpia. Wszystko jest dla ludzi.
Na co jednak powinieneś zwrócić uwagę?
Bo przecież piszę ten tekst o zachowywaniu umiaru w jedzeniu – a ten nie jest istotny tylko ze względu na wagę.
Przede wszystkim pamiętajmy o kwestiach zdrowotnych. Chyba nie chcesz trafić do szpitala z powodu zatrucia/niestrawności/przejedzenia? W Polsce bardzo dużo osób cierpi na te dolegliwości w okresie świątecznym. Nie są to odosobnione przypadku – sama rok temu trafiłam na chwilkę do szpitala (choć bardziej przez skurczony żołądek niż ogromne ilości jedzenia), więc radzę mieć kwestie zdrowotne na uwagę.
Druga sprawa to komfort psychiczny – nie chcemy mieć wyrzutów, że się objedliśmy. Nie chcemy się stresować, że waga pójdzie do góry, a sylwestrowa kreacja okaże się za mała. Ostatnie – komfort fizyczny – uczucie pękającego żołądka jest po prostu okropne.
Dlatego powinniśmy zadbać o odpowiedni przebieg wigilijnej kolacji.
Przechodzimy do sedna: Co zrobić, żeby się nie objeść?
1. Przede wszystkim – nie czekaj z jedzeniem do kolacji!
Jeśli codziennie zjadasz kilka posiłków dziennie, to czekania tego jednego dnia z pierwszym posiłkiem do pory kolacji będzie dla Twojego organizmu szokiem! Wprowadzasz go w stan paniki, a kiedy jedzenie w końcu się pojawi – rzucisz się na nie, bo jesteś zwyczajnie głodny. I zjesz zdecydowanie więcej niż powinieneś. Warto zacząć dzień od drobnego śniadania, owocu w ramach przekąski i malutkiego obiadu – wtedy w trakcie wigilii zwyczajnie nie będziesz chciał się objadać.
2. Bądź w ruchu.
Od rana pomagaj w gotowaniu i sprzątaniu. Jeśli nie masz zbyt dużo przygotować – warto pójść na krótki spacer. Podczas kolacji nie siedź cały czas przy stole – pobaw się z najmłodszymi członkami rodziny i pomóż gospodyni w sprzątaniu. Te czynności nie tylko pozwolą na spalenie kilku dodatkowych kalorii, ale przede wszystkim pobudzą Twój metabolizm i trawienie.
3. Pij dużo przed jedzeniem!
Picie przed jedzeniem pobudzi procesy trawienne i sprawi, że zjesz mniej. Nie polecam popijania posiłków – w tej kolejności czujemy się tylko coraz bardziej ociężali.
Pijemy przede wszystkim wodę, a po kolacji warto zaparzyć sobie miętę lub pokrzywę, które ułatwią pracę naszemu żołądkowi.
4. Rób sobie przerwy.
Możesz spróbować wszystkiego, ale nie na raz! Po zjedzeniu jednego posiłku zrób sobie przerwę – około 30 minut. W tym czasie trochę się poruszaj, porozmawiaj z kimś  bliskim – bo jedzenie to ta najmniej istotna (choć smaczna) część wigilii.
5. Zawsze miej coś na talerzu.
To może się wydawać dziwne – w końcu masz jeść co 30 minut, a nie cały czas. Ale jest to sprytny sposób na upierdliwe babcie i ciocie, które przez cały wieczór pytają „Czemu nic nie jecie? Może nałożę Ci pierożka?” Wtedy uprzejmie odpowiadasz, że masz i za chwilę zjesz. I nikt Ci nie wciska jedzenia na siłę 🙂
6. Skup się tylko na świątecznym jedzeniu!
Po co zapychać się pieczywem czy śledziami, które masz dostępne w sklepach przez cały rok? Sięgnij po to, co wyjątkowe i na co masz najbardziej ochotę. A jeśli organizujesz wigilię u siebie w domu i wiesz, że np. sernik zostanie jeszcze na następny dzień – to przyjemność z jego spożycia zostaw sobie na jutro.
Mam nadzieję, że ten tekst pomoże Wam przetrwać tegoroczne święta bez dodatkowych kilogramów i bólu brzucha.
Piszcie w komentarzach jakie Wy macie sposoby na unikanie świątecznego obżarstwa.
Do następnego!